Przewodnik po zadaniach III Turnieju Szkół im. Rotmistrza Witolda Pileckiego

Przewodnik po zadaniach III Turnieju Szkół im. Rotmistrza Witolda Pileckiego

Etap I

Boże Narodzenie Pileckich 1946

 

Niewiele mamy źródłowych informacji o tym, jak wyglądało Boże Narodzenie w domu Pileckich. Zachowały się jednak wspomnienia Zosi i Andrzeja o wspólnej Wigilii z ojcem, w Warszawie, w 1946 roku.

 

Fragment wspomnień Zofii Pileckiej-Optułowicz z książki „Mój ojciec”

 

W sposób szczególny zapamiętałam Wigilię Bożego Narodzenia, którą przeżyliśmy wspólnie z rodzicami w 1946 roku w Warszawie. Spędziliśmy ją w zajmowanym przez ojca pokoju. Nie wiem skąd, ale tata zdobył prawdziwą choinkę, którą udekorował biało-czerwonymi kokardami i świeczkami.

 

CO NALEŻY ZROBIĆ?

 

Wyobraźcie sobie na podstawie zachowanych relacji oraz dostępnej wiedzy o tamtych czasach, jak mogło wyglądać wigilijne spotkanie Pileckich w 1946 roku. Jak mogli być ubrani? Jak wyglądała choinka? Jakie potrawy znalazły się na stole? Czy śpiewali kolędy? Jakie kolędy mogli śpiewać?

Zorganizujcie na terenie szkoły inscenizację prezentującą ten wieczór. Zaangażujcie jak najwięcej osób ze społeczności szkolnej (w sposób aktywny bądź w roli publiczności).  

Przygotujcie relację filmową z wydarzenia (do 10 minut). 

 

JAK TO ZROBIĆ?

 

Zadanie krok po kroku: 

  1. Zbierzcie wszelkie dostępne informacje źródłowe.
  2. Napiszcie scenariusz inscenizacji, czyli scena po scenie opis Waszego przedstawienia.
  3. Wybierzcie aktorów oraz zbierzcie zespół, który pomoże w technicznych kwestiach inscenizacji.
  4. Zgromadźcie stroje, rekwizyty.
  5. Rozpoczynajcie próby!
  6. Zaplanujcie dzień, godzinę i miejsce prezentacji inscenizacji; zaproście gości.
  7. Przygotujcie „zespół medialny” - osoby, które będą przygotowane, aby zarejestrować inscenizację w formie filmu, zrobią zdjęcia.
  8. Przygotujcie sprzęt – film możecie nagrywać kamerą, aparatem, lub telefonem komórkowym. Może Wam się jednak przydać statyw czy gimbal.
  9. Wybierzcie aplikację, którą zmontujecie swój film. Sprawdźcie jej możliwości i wymagania, być może o pewnych rzeczach trzeba pamiętać już na etapie nagrywania, żeby potem sobie ułatwić pracę. 
  10. W trakcie inscenizacji nagrywajcie, róbcie zdjęcia.
  11. Dokonajcie selekcji materiału, wybierzcie najlepsze ujęcia.
  12. Napiszcie scenariusz, czyli scena po scenie opis Waszego filmu.
  13. Zmontujcie swój film, dodajcie efekty dźwiękowe i nagranie lektora. Nie zapomnijcie o planszy tytułowej i planszy końcowej filmu. Na tej ostatniej powinna się znaleźć lista jego twórców. 
  14.  Jest wiele dostępnych za darmo programów do montażu np. DaVinci Resolve; HitFilm Express; Shotcut. 

Te serwisy mogą być Wam pomocne: 

https://www.youtube.com/watch?v=ST9SPTIMMhI https://www.youtube.com/watch?v=dkhrCZCxV9Q

  1. Film gotowy – wysyłajcie!

 

DO KIEDY? 

 

Prześlijcie gotowy materiał do 22 grudnia 2022 r. we–transferem na adres: piwanowska@muzeumpileckich.pl 

Na ten sam adres mailowy prześlijcie oświadczenia autorów filmu!

 

CO OCENIMY? 

Waszą pomysłowość, sposób inscenizacji, jakość nagrania obrazu i dźwięku.

 

Etap II 

Konkurs wiedzy o Witoldzie Pileckim

 

Przygotujcie i przeprowadźcie wśród uczniów Waszej szkoły konkurs wiedzy o Witoldzie Pileckim. Pamiętajcie, aby zakres i forma zadań konkursowych były dopasowane do wieku uczniów – być może powinniście pomyśleć o kilku poziomach trudności. Zwróćcie uwagę na możliwości, wrażliwość i poziom dojrzałości uczniów (np. trzecioklasista nie musi wiedzieć czym był obóz koncentracyjny, a piątoklasista znać szczegółów dokonywanych tam zbrodni). 

Postarajcie się, aby konkurs miał formę atrakcyjną dla jego uczestników.

 

Robiliście już podobny konkurs niedawno (ale nie dawniej niż w maju 2022!), bo jest on na stałe wpisany w Wasz kalendarz roku szkolnego i pracy z patronem? Nie ma problemu! Wykorzystajcie do wykonania zadania konkursowego materiały, które wtedy powstały. 

 

CO NALEŻY ZROBIĆ? 

 

Zadaniem turniejowym jest wykonanie lapbooka, w którym znajdują się przykładowe zadania z przeprowadzonego konkursu wiedzy o Witoldzie Pileckim oraz relacja fotograficzna. 

 

CZYM JEST LAPBOOK?

Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone niczym wycinki z gazet. Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia.



JAK TO ZROBIĆ?

 

Lapbook przypomina edukacyjne portfolio. Zbudowany jest z grubszej teczki, w środku której przykleja się książeczki, kieszenie, harmonijki, wachlarze, ilustracje, notatki, pozwalające na uporządkowanie informacji według pomysłu i inwencji autora.

 

DO KIEDY? 

 

Lapbook należy wysłać do dnia 31 marca 2023 roku na adres: Muzeum Dom Rodziny Pileckich ul. Warszawska 4, 07–300 Ostrów Mazowiecka z dopiskiem „turniej” i wyraźnym oznaczeniem na kopercie nazwy szkoły. Do pracy załączcie oświadczenia jej autorów!

 

CO OCENIMY?

 

W ocenie zadania będą wzięte pod uwagę spełnione warunki techniczne pracy, kreatywność, staranność wykonania i merytoryczna poprawność tekstów historycznych. Ocenimy również  formę zadań konkursowych dopasowanych do wieku uczniów oraz atrakcyjność. 

 

Etap III

 „MANEWRY” w Ostrowi Mazowieckiej maj 2023 r.

 

Rodzaje konkurencji i zakres wiedzy oraz umiejętności, poznacie przy ogłoszeniu wyników II etapu, najpóźniej 10 kwietnia 2023 roku, żebyście mogli solidnie się przygotować i dobrać odpowiedni zespół, który sprosta każdemu zadaniu. Skład zespołu turniejowego to 4 uczniów i 1 nauczyciel (opiekun zespołu).

 

KTO WYGRYWA? 

 

Wygrywa każda szkoła, która weźmie udział w turnieju, gdyż każda zdobywa Odznakę Rotmistrza! Po I i II etapie komisja jurorska zdecyduje o zakwalifikowaniu szkoły do etapu kolejnego. 

  • Szkoły, które zakończą udział w turnieju na etapie I zdobywają Brązową Odznakę Rotmistrza. 
  • Srebrną Odznakę Rotmistrza zdobędą szkoły, które zakończą rywalizację na etapie II lub wezmą udział w etapie III turnieju, ale zdobędą w nim miejsce dalsze niż drugie. 
  • Złotą odznakę Rotmistrza otrzymają szkoły, które wezmą udział w etapie III Turnieju oraz zajmą pierwsze lub drugie miejsce podczas rywalizacji w „Manewrach”.
  • Szkoła, która ukończy „Manewry” z najwyższą punktacją, poza Złotą Odznaką Rotmistrza przejmie statuetkę przechodnią. 

Uwaga! III etap turnieju – „Manewry” – każda szkoła rozpoczyna ze startową punktacją 0 (wyniki poprzednich etapów są wyłącznie przepustkami do kolejnego, punkty się nie sumują).

Turniej na każdym etapie odbywa się w dwóch kategoriach: szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. 

Brązowe i Srebrne Odznaki Rotmistrza zostaną przesłane do szkół pocztą. Złote Odznaki Rotmistrza i Srebrne Odznaki Rotmistrza dla szkół uczestniczących w „Manewrach” zostaną wręczone na zakończenie rywalizacji w ramach etapu III turnieju. 

 

MACIE PYTANIA? 

 

Piszcie do koordynatorki projektu: Paulina Iwanowska piwanowska@muzeumpileckich.pl