Czym jest muzeum?
Muzeum to unikatowa instytucja kultury. Dowiemy się, czym jest, kiedy powstało pierwsze muzeum w Polsce i kto je założył, czym są kolekcja, eksponat, replika, kim są kustosz, historyk, konserwator, co dzieje się z pamiątką, gdy trafia do muzeum. Dodatkowo poznamy zasady zachowania się w obiekcie muzealnym oraz zobaczymy przykłady różnych eksponatów.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: odróżnianie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości (I.1); w obszarze analizy i interpretacji historycznej: dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia (III.2); a także celów szczegółowych w obszarze refleksji nad historią jako nauką: uczeń wyjaśnia, na czym polega praca historyka; odróżnia historię od dziejów legendarnych (III.1; III.4).
Historyczni detektywi
Praca historyka ma wiele wspólnego z zawodem detektywa. Jaka jest różnica? Detektyw rozwiązuje zagadki współczesne, a historyk wyjaśnia tajemnice z przeszłości… Podczas zajęć dowiemy się, na czym polega praca historyka, czym jest źródło historyczne, w jaki sposób opowiedzieć historię za pomocą jednego przedmiotu.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: odróżnianie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości (I.1); w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; rozróżnianie w narracji historycznej warstwy informacyjnej, wyjaśniającej i oceniającej (II.1; II.3); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych (III.1); a także celów szczegółowych w obszarze refleksji nad historią jako nauką: uczeń wyjaśnia, na czym polega praca historyka; rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych (III.1; III.3; III.4).
Symbole narodowe
Czym są symbole narodowe? Gdzie możemy je spotkać? Podczas zajęć poznamy historię polskich symboli narodowych. Dowiemy się, czym jest godło, skąd pochodzą barwy narodowe: biel i czerwień, kiedy powstała polska flaga oraz jakie były dzieje polskiego hymnu. Nauczymy się, jak należy obchodzić się z flagą i jak zachować w czasie wykonywania hymnu.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: dostrzeganie ciągłości w rozwoju kulturowym (I.5); w obszarze tworzenia narracji historycznej: posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia (III.2); a także celów szczegółowych w obszarze najważniejszych elementów polskiego dziedzictwa kulturowego: uczeń zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie (II.1).
Poznaj swoją rodzinę (a dowiesz się kim jesteś)
Wiele osób zadaje sobie pytanie: skąd pochodzę? Dopiero odkrywając przeszłość swojej rodziny, dowiadujemy się, kim byli nasi przodkowie, skąd się wywodzili, jak zasłużyli się dla ojczyzny. Poznajemy zapomniane zawody i imiona. Odkrywany bezcenne pamiątki rodzinne i historie z nimi związane. Genealogia to nauka, która może stać się również pasją. Podczas zajęć nauczymy się pojęć kojarzonych z tą dziedziną oraz z poszukiwaniami genealogicznymi, w czym pomogą nam opracowane historie rodzin Pileckich i Ostrowskich.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: odróżnianie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości (I.1); w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków; dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.1; II.5); oraz w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych (III.1); a także celów szczegółowych w obszarze elementów historii rodzinnej i regionalnej: uczeń zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich (I.1).
W ogrodzie Marii
Większość z nas na pytanie: „Jakie rośliny możemy zasadzić w ogrodzie?”, odpowie: pomidory, ogórki, marchew, truskawki itd. Podczas zajęć poznamy gatunki, które rosły w ogrodzie Marii. Porozmawiamy o uprawie i pielęgnacji roślin, a także o ich pochodzeniu. Rozwiążemy zagadki przyrodnicze oraz zagramy w grę karcianą „W ogrodzie Marii i Witolda”, przy okazji dowiadując się czegoś o naszych bohaterach, dawnych mieszkańcach tego domu.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania przyrody w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze wiedza: Poznanie różnych sposobów prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie (I.2) oraz poznanie cech i zmian krajobrazu w najbliższej okolicy szkoły (I.6).
Lekcja pozwala również na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze chronologii historycznej: dostrzeganie ciągłości w rozwoju kulturowym (I.5); w obszarze analizy i interpretacji historycznej: dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności (II.5); a także celów szczegółowych w obszarze elementów historii rodzinnej i regionalnej: uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych (I.2).
Od harcerza do żołnierza
Pierwszym mundurem, jaki nosił Witold Pilecki, był mundur skautowy. Dlaczego Witek chciał być harcerzem? Jak ukształtowało to jego charakter, poglądy i przyszłe życie? Jaką drogę pokonał, żeby na jej końcu stać się żołnierzem niezłomnym i poświęcić życie za ojczyznę? Przy okazji poznamy pojęcie źródła historycznego oraz rodzaje źródeł historycznych, a także – w ramach ciekawostki – dowiemy się, czym są szyfry, i nauczymy się z kilku z nich korzystać.
Lekcja pozwala na realizację podstawy programowej nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej przez osiąganie ogólnych celów na tym etapie edukacyjnym w obszarze analizy i interpretacji historycznej: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków (II.1); w obszarze tworzenia narracji historycznej: konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych; przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych (III.1; III.3); a także celów szczegółowych w obszarze refleksji nad historią jako nauką: uczeń wyjaśnia, na czym polega praca historyka; rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych (III.1; III.3); oraz w obszarze postaci i wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej: uczeń sytuuje w czasie i opowiada o żołnierzach niezłomnych – Witoldzie Pileckim (IV.15).